Zwalcz wysoki cholesterol HDL, ciesz się zdrowiem!

Jedna substancja organiczna, dwa oblicza – cholesterol jest jednocześnie potrzebny w naszym organizmie, a zarazem jego nadmiar może doprowadzić do problemów ze zdrowiem. Kontrola poziomu cholesterolu jest niezwykle istotna. Specjalnie dla Was przygotowaliśmy poradnik o tym, czym jest cholesterol, jakie powinno być jego stężenie oraz w jaki sposób walczyć z wysokim poziomem cholesterolu.

Co to jest cholesterol i za co odpowiada?

Cholesterol to lipid z grupy steroidów zaliczanych do alkoholi. Jednak powszechnie cholesterolem nazywa się również lipoproteiny obecne w osoczu krwi. Ten organiczny związek chemiczny występuje najczęściej w tłuszczach oraz żółci.

Ta niewielka substancja pełni bardzo ważną rolę w naszym organizmie. Do funkcji cholesterolu zalicza się:

  • Tworzenie ścianek komórkowych oraz regulację ich przepuszczalności,
  • Udział w produkcji hormonów sterydowych, jak: kortyzol, estrogen, testosteron, progesteron czy aldosteron,
  • Umożliwienie syntezy witaminy D3,
  • Ochronę nerwów poprzez okrywanie ich w mielinie otaczającej tkankę nerwową, co bezpośrednio przekłada się na pamięć i koncentrację.

Jak widać, niedobór cholesterolu w naszym ciele może poważnie odbić się na zdrowiu.

Dobry i zły cholesterol

Skoro ten związek organiczny jest tak ważny, dlaczego lekarze przestrzegają przed wysokim cholesterolem oraz zalecają dietę na zbyt wysoki poziom cholesterolu? Cholesterol dzieli się na dwie frakcje:

  • Cholesterol HDL – (high density lipoproteins), zawiera duże stężenie lipoprotein, które odpowiadają za jego transport w nadmiarze do wątroby. Tam następuje metabolizm cholesterolu. Cząsteczki HDL są zdolne do usuwania nadmiaru osadzonego na ściankach naczyń krwionośnych cholesterolu, dzięki czemu zapobiegają zawężeniu światła żyły czy tętnicy.
  • Cholesterol LDL – (low density lipoproteins), zawiera niskie stężenie lipoprotein, a w efekcie ma tendencję do osadzania się na ściankach naczyń krwionośnych, krystalizowanie się i tworzenie zatorów w przepływie krwi.

Pierwszy z nich nazywa się dobrym cholesterolem, którego stężenie w naszym ciele powinno mieścić się w przedziałach 35–70 mg/dl (0,9-1,8 mmol/l) dla mężczyzn oraz 40–80 mg/dl (1,0-2,1 mmol/l) dla kobiet. Drugi natomiast powinien być w naszym organizmie obecny w jak najmniejszym stężeniu.

Źródła wysokiego poziomu cholesterolu HDL

Cholesterol może być pochodzenia endogennego (wewnętrznego) albo egzogennego (zewnętrznego). Paradoksalnie, najwyższe dawki cholesterolu są produkowane przez nasze własne ciało! Wątroba produkuje około 2 g cholesterolu dziennie; razem z żółcią przedostaje się on do dwunastnicy i tam ulega wchłonięciu.

Jeśli chodzi o zewnętrzne pochodzenie cholesterolu, największe jego stężenie zawierają produkty pochodzenia zwierzęcego takie jak tłuszcze, mięso czerwone czy jajka (a zwłaszcza one!). Dietetycy szacują, że dzienne spożycie cholesterolu wynosi około 0,5 do 1 g. Najmniejsze ilości znajdują się w roślinach, które mają znikome ilości tej substancji.

Normy stężenia cholesterolu we krwi

Poniższe tabele prezentują, jakie jest optymalne stężenie dobrego cholesterolu HDL w organizmie człowieka:

Poziom cholesterolu całkowitego Efekt
Poniżej 200 mg/dL Pożądany poziom cholesterolu.
200 – 239 mg/dL Poziom zawyżony, wymagana jest dieta uboga w cholesterol.
240 mg/dL i więcej Bardzo wysokie ryzyko chorób serca.
 
Poziom dobrego cholesterolu HDL Efekt
Mężczyźni: Mniej niż 35 mg/dL Niski poziom lipoprotein– stwarza duże ryzyko chorób serca. Zalecany jest równy lub wyższy od tych wartości.
Kobiety: Niżej niż 45 mg/dL
60 mg/dL i powyżej Wysoki poziom cholesterolu HDL. Uważany jest za bardzo zdrowy.
 
Poziom trójglicerydów Efekt
Poniżej 150mg/dL Normalny poziom
150 – 199 mg/dL Poziom nieco zawyżony
200 – 499 mg/dL Wysoki poziom
Powyżej 500 mg/dL Bardzo wysoki poziom

Jaka dieta na cholesterol pomoże obniżyć jego poziom?

Lekarze są zgodni, że najlepszym sposobem zwalczania wysokiego poziomu cholesterolu jest dieta. Ponieważ duże ilości tego związku organicznego pochodzą z produktów pochodzenia zwierzęcego, ograniczenie ich spożywania pozwala na stopniowe obniżenie poziomu cholesterolu.

Zaleca się przejście na dietę bogatą w warzywa oraz owoce i znaczne ograniczenie spożywania mięsa (zwłaszcza czerwonego) oraz jaj i nabiału. Jeśli jednak nie jesteśmy w stanie odmówić sobie tych przyjemności, możemy zastąpić mięso wieprzowe czy wołowe rybami albo drobiem. Jest ono znacznie chudsze, a przy tym nie pozbawimy się przyjemności jedzenia.

Jeśli chodzi o produkty nabiałowe oraz pochodzenia zwierzęcego, jak jajka, masło, sery białe i żółte oraz mleko, powinniśmy wybierać te zawierające jak najmniejsze ilości tłuszczu. Chude mleko, biały twarożek – to od dzisiaj nasza dieta. Cholesterol jest w bardzo dużym stężeniu obecny w jajkach, dlatego na czas leczenia muszą one zostać odstawione całkowicie, podobnie jak masło, które zastąpimy margaryną.

Zaleca się spożywanie dużych ilości produktów roślinnych zawierających witaminy, a także błonnik potrzebny do usuwania z jelit złogów nieprzetrawionej materii. Oczywiście możemy wspierać się również lekiem Vitabuerlecithin, którego skład pozwala obniżyć wysoki poziom cholesterolu.

Ruch to zdrowie!

Nie zapominaj, że choć zmiana diety znacznie wpłynie na poziom cholesterolu, bez regularnej dawki ruchu fizycznego nie będziesz w stanie skutecznie zbić cholesterolu oraz nadwagi. Nie musi to od razu być wysiłek do upadłego na siłowni czy bieg na 20 kilometrów. Spacer po pracy albo weekendowa przejażdżka rowerem już pozwoli nam dotlenić organizm i poprawić krążenie krwi.

Oczywiście sport należy uprawiać w zależności od naszego wieku oraz obecnego stanu zdrowia, gdyż forsowny ruch może bardziej zaszkodzić, niż pomóc. Jak mówili starożytni: wszystko z umiarem.

 
zamknij Niniejsza strona korzysta z plików cookie w celach statystycznych oraz ułatwienia korzystania z serwisu. Ustawienia te można zmienić. Szczegółowe informacje o plikach Cookies znajdują się w Polityce dotyczącej cookies.